Ontvang self-billing facturen via Peppol – automatisch geregeld met OkiOki

Werk je regelmatig voor dezelfde klant? Dan heb je vast al eens gehoord van self-billing (of auto-facturatie). Maar wat is het nu precies? En vooral: hoe zorgt OkiOki ervoor dat jij hier geen omkijken meer naar hebt?

Wat is self-billing?

Self-billing draait het klassieke facturatieproces om: niet de leverancier, maar de klant maakt de factuur op. Zodra je werk is goedgekeurd, stelt je klant een factuur op jouw naam op en stuurt die naar jou. Jij hoeft enkel te controleren of alles klopt – en klaar!

Enkele voorbeelden

Een landbouwer levert dagelijks zijn verse producten aan de veiling. De veiling zal als klant (de afnemer) zelf de factuur opstellen voor de geleverde goederen of diensten van de landbouwer (de leverancier), in plaats van andersom. Deze factuur wordt vervolgens naar de leverancier gestuurd ter controle en voor de uiteindelijke betaling.

Een freelance consultant werkt elke maand voor een groot bedrijf. In plaats van elke maand zelf een factuur te sturen (en misschien wel eens te vergeten), maakt het bedrijf zélf de factuur zodra de opdracht klaar is.

Met selfbilling hoeven deze leveranciers geen facturen op te stellen, wat hen tijd en administratieve kosten bespaart.

Peppol verplicht vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 moeten alle B2B-facturen in België via het Peppol-netwerk worden verzonden én ontvangen. Ook self-billing facturen dus. Bedrijven die niet meedoen, riskeren boetes tot €5.000. Het is dus belangrijk om nu al klaar te zijn voor deze digitale stap.

OkiOki regelt alles voor jou

Het goede nieuws? Als OkiOki-gebruiker hoef je zelf niets te doen om self-billing facturen via Peppol te ontvangen. OkiOki registreert je, na geautomatiseerde verificatie, snel op het Peppol-netwerk. Je bent dus meteen in orde om self-billing facturen te ontvangen van klanten die via Peppol werken. Geen ingewikkelde instellingen, geen extra administratie. OkiOki zorgt ervoor dat alles achter de schermen geregeld is, zodat jij je kunt focussen op je werk.

Kortom

Met OkiOki ben je direct klaar voor de toekomst van de digitale facturatie. Ze ontvangt, herkent en verwerkt je self-billing facturen automatisch. Zo blijft jouw administratie moeiteloos op orde!

Probeer nu OkiOki gratis

Start
100% in orde met de verplichte e-facturatie
Offertes en e-facturen opmaken & verzenden
E-facturen ontvangen
Alle facturen automatisch naar je accountant
Yep, een all-in e-facturatiepakket
Gratis
Tot 1/1/2026
3,99/m
excl. BTW
Smart
Je volledige financiële administratie - 100% in orde
Alles van Start +
Automatisch facturen verzamelen via je mailbox en portalen
Documenten automatisch verzamelen
OkiOki scant automatisch je mailbox op facturen en centraliseert deze in één overzichtelijk platform. Dit betekent dat je nooit meer facturen handmatig hoeft te zoeken of manueel moet uploaden.
Automatisch de betalingsstatus opvolgen
Betaalstatus opvolgen
OkiOki kan eenvoudig de betaalstatus van al je documenten controleren. Zo weet je op elk moment wat je ontvangt en wat er buitengaat.
Inzicht in je cash-flow
En zoveel meer slimme features om je administratie te automatiseren
Go
25 documenten/m
1 bankrekening
1 mailbox
1 cloudopslag-folder
8,99/m
€ 0.50/extra document
excl. BTW
Grow
70 documenten/m
2 bankrekeningen
2 mailboxen
2 cloudopslag-folders
18,99/m
€ 0.30/extra document
excl. BTW
Scale
200 documenten/m
3 bankrekeningen
3 mailboxen
3 cloudopslag-folders
44,99/m
€ 0.20/extra document
excl. BTW

Wil je OkiOki live aan het werk zien? Volg dan een van onze open demo's