Gedaan met het zoeken naar facturen en bonnetjes. OkiOki verzamelt de documenten voor jou.

OkiOki wil zoveel mogelijk het proces van het zoeken en downloaden van facturen maar ook het bezorgen van deze facturen aan je accountant, automatiseren. En met automatiseren streven we dan ook naar zo weinig mogelijk manuele en mentale moeite voor jou. Een groot deel van de administratieve rompslomp wordt veroorzaakt door het feit dat digitale facturen ook her en der in de digitale wereld verspreid zitten. Sommige facturen zitten in je mailbox, andere op de website van je leverancier, of in Doccle of Zoomit bijvoorbeeld. En ja, een groot deel van de facturen ontvang je vermoedelijk nog op papier. Daarover later meer.

Maximale automatisatie, in alle veiligheid

OkiOki kan voor jou pas maximaal automatiseren als je bereid bent wat controle op te geven en te vertrouwen op de kracht van OkiOki. Want één van de grote voordelen van OkiOki is namelijk dat ze zelf je mailbox in het oog houdt en achter je facturen aan gaat. Voor een maximale automatisatie link je dan ook best je mailbox met OkiOki.

Link je mailbox met OkiOki

‘Is dat wel veilig’ vraag je je misschien af? OkiOki hanteert strikte regels met betrekking tot je data privacy en veiligheid. Een samenvatting én de fijne details hiervan vind je in onze privacy policy en onze gebruiksvoorwaarden.

Daar bovenop is OkiOki, na een strenge controle, ook gecertificeerd door Google. Zo kan OkiOki in alle veiligheid integreren met de belangrijkste internationale en Belgische email leveranciers. In het geval je je leverancier niet vindt in het OkiOki lijstje, dan kan je altijd je mailbox nog via IMAP linken met OkiOki. Hierover lees je meer in onze FAQ.

Eenmaal je mailbox met OkiOki gelinkt is, dan volgt ze zowel je inkomende als uitgaande e-mail op. Door het opvolgen van je inkomende e-mails vind OkiOki je inkomende facturen. Je uitgaande facturen vindt ze dan meestal via je uitgaande e-mails, op voorwaarde natuurlijk dat je deze facturen ook via deze mailbox verstuurt. Mocht je gebruik maken van specifieke facturatiesoftware, dan kan je altijd je emailadres dat gelinkt is aan OkiOki in (B)CC zetten zodat ze deze facturen dan via je inkomende mails kan oppikken.

Hoe vindt en download OkiOki de juiste facturen en bonnen?

Eerst en vooral evalueert OkiOki of een e-mail relevant is voor je administratie en bepaalt ze hoe ze de factuur moet downloaden. Hiervoor vergelijkt ze het onderwerp of de inhoud van de e-mail met een set van regels. Vindt ze hier een positieve match, dan download ze je factuur op één van de volgende manieren:

OkiOki verzamelt facturen uit je mailbox op 4 slimme manieren

Toch een factuur gemist?

Mocht ze toch een factuur over het hoofd zien, dan kan je die altijd zelf nog aan haar bezorgen op een van de volgende manieren:

Andere manieren waarop OkiOki facturen en bonnetjes kan ontvangen: mailbox, cloudopslag, doorsturen naar je OkiOki emailadres, uploaden of fotograferen

Meer dan enkel verzamelen

Eenmaal OkiOki de factuur heeft gedownload, leest ze deze uit (OCR) en interpreteert en verrijkt ze de data. Daarna bewaart ze de factuur in je documenten archief. Zo kan je altijd en overal je facturen raadplegen en heb je een back-up voor de komende jaren.

Vervolgens zal OkiOKi de factuur matchen met je banktransacties. Indien ze een corresponderende banktransactie heeft gevonden, stuurt ze de factuur onder de vorm van een UBL (digitale factuur) naar je accountant. In het geval ze geen match vindt, dan heeft ze vermoedelijk je hulp nodig en zet ze de factuur op je takenlijstje.

Je ziet het, OkiOki gaat aardig aan de slag voor jou om al je facturen te verzamelen. Dit maakt haar uniek en alleen al daarom zou je met haar aan de slag willen.

Probeer nu alle voordelen van OkiOki gedurende 30 dagen gratis.

Go
8,99/m
excl. BTW
1 bankrekening
1 mailbox
1 cloud-folder
25 documenten/m
€ 0.50/extra document
Start nu gratis
Meest gevraagd
Grow
18,99/m
excl. BTW
2 bankrekeningen
2 mailboxen
2 cloud-folders
70 documenten/m
€ 0.30/extra document
Start nu gratis
Scale
44,99/m
excl. BTW
3 bankrekeningen
3 mailboxen
3 cloud-folders
200 documenten/m
€ 0.20/extra document
Start nu gratis

Vaak gestelde vragen over het verzamelen van je facturen

Hoe geraakt OkiOki aan mijn documenten?

OkiOki haalt documenten automatisch op uit je mailbox of je uit een folder van je cloud opslagruimte. En je kan altijd manueel documenten toevoegen aan OkiOki door een foto te maken met de OkiOki app, een digitaal document te uploaden naar OkiOki of een digitaal document te forwarden naar je persoonlijke OkiOki e-mailadres.

Integreert OkiOki met Peppol?

Op dit moment integreren we nog niet met Peppol. Dit staat wel op onze roadmap, zowel voor inkomende als uitgaande facturen.

Welke mailboxen ondersteunt OkiOki?

OkiOki integreert met Gmail, Outlook, Yahoo, iCloud/me/mac.com, Telenet, Proximus, Scarlet, Skynet, Mail.be en met iedere mailbox die een IMAP verbinding ondersteunt.

Kan ik enkel facturen en bonnetjes bewaren in OkiOki?

Elk document waar je graag overal en altijd toegang toe hebt en dat naar je accountant moet, kan je bewaren in OkiOki. Zo wordt ze je one-stop-shop voor je financiële paperassen, inclusief contracten, overeenkomsten, attesten voor de personenbelasting...

Hoe krijg ik mijn uitgaande facturen in OkiOki?

Je hebt vandaag verschillende opties om je uitgaande facturen in OkiOki te integreren:

  • Als je je facturen naar je klanten stuurt met het e-mail account dat aan OkiOki is gelinkt, dan pikt OkiOki ze die automatisch op.
  • Als je ze via je favoriete facturatietool verzendt, dan kan je nog altijd je emailadres dat gelinkt is aan OkiOki in BCC zetten van je mails. En ook dan pikt ze je facturen op.
  • Heb je je uitgaande facturen al ergens in de cloud staan? Link dan deze cloud folder aan OkiOki en opnieuw pikt ze de facturen automatisch op.
  • En wil je echt nog manueel aan de slag, dan kan je ze natuurlijk ook nog steeds manueel opladen in OkiOki.

Hoe verzendt OkiOki documenten naar mijn accountant?

OkiOki vertaalt jouw documenten naar echte digitale facturen (UBL bestanden zoals ze ook wel genoemd worden). En ze verstuurt deze rechtstreeks naar het boekhoudprogramma via je persoonlijke e-mailadres van het betreffende programma of via sFTP.

Kan ik zelf kiezen welke documenten OkiOki uit mijn mailbox oppikt?

Nee. OkiOki gebruikt haar eigen intelligentie om te beslissen welke e-mails en documenten relevant zijn voor jouw administratie. Probeer haar maar eens uit. Je zal zien dat ze er best wel goed in is. Er zullen altijd wel documenten zijn die je absoluut in OkiOki wil hebben maar die misschien niets of minder met je financiële administratie te maken hebben. Deze kan je op twee manieren 'doorduwen' naar OkiOki:

  • Plaats ze in je cloud opslag folder gelinkt aan OkiOki en zij pikt ze voor je op.
  • Verstuur het document naar je persoonlijke OkiOki e-mailadres.

Hoe kan ik mijn uitgavenstaat aan OkiOki bezorgen?

Om je kredietkaart uitgavenstaat toe te voegen aan OkiOki, volg je de volgende stappen:

  1. Ga naar je menu en kies bij “Documenten” voor “Document uploaden”
  2. Kies in je documenten de scan van de uitgavenstaat of de PDF die je van de bank kreeg.
  3. Voeg je document toe. OkiOki zal je uitgavenstaat nu verwerken. Dat kan een paar minuten duren omdat ze je document gaat uitlezen.
  4. Nadien zal OkiOki de transacties van je uitgavenstaat koppelen aan de bijhorende documenten. Als ze je hulp hierbij nodig heeft, zal ze je dat via je to-do lijstje laten weten.

!Belangrijk: Als je je uitgavenstaat op papier ontvangt, zorg dan voor een kwaliteitsvolle scan. Het uitlezen van de verschillende lijnen vereist namelijk dat het document mooi recht staat op de scan. Zorg er ook voor dat je alle pagina’s van je uitgavenstaat inleest voor het meest correcte resultaat.

Wanneer verzend OkiOki mijn documenten naar mijn accountant?

Er zijn 2 manieren waarop documenten bij je accountant terecht kunnen komen

OkiOki stuurt het automatisch door

OkiOki stuurt je document automatisch door naar je accountant, zodra ze weet dat het document relevant is voor de boekhouding. Dat gebeurt meestal in 3 gevallen:

  • Als OkiOki een document kan matchen met een transactie.
  • Als het om een verkoopfactuur gaat.
  • Als OkiOki zelf kan herkennen dat het om een document gaat dat is betaald met kredietkaart of domiciliëring. Dan snoozet ze het document en stuurt ze het door naar je accountant.

OkiOki stuurt het door na jouw tussenkomst

Dit komt voor als OkiOki niet zeker weet of een document naar je boekhouder mag omdat ze zelf geen transactie vindt. Dan zal OkiOki het document op je takenlijstje zetten en is het aan jou om aan te geven of en hoe die factuur is betaald. Zodra jij een van de volgende acties onderneemt, stuurt OkiOki het document door naar jouw boekhouder:

  • Je zet een betaalherinnering.
  • Je geeft aan dat het document met kredietkaart, privé geld of cash geld is betaald.
  • Je snoozet een document.

Verwijder je een document, dan verzendt OkiOki het natuurlijk niet naar je accountant.

Je kan bovendien ook instellen dat je documenten altijd pas naar je accountant gaan als jij het zelf aangeeft. Dit is handig als je een analytische boekhouding hebt en je bijvoorbeeld bij ieder document voor je accountant wil aangeven op welke vestiging of project dit document ze dit mogen boeken.

Kan OkiOki me helpen met facturen die ik moet downloaden van een leverancierswebsite?

Ja hoor. Veel leveranciers verwachten dat je inlogt op hun website om daar je factuur te downloaden. Denk maar aan leveranciers als Acerta, Engie, Partena, Proximus, Velocity… OkiOki verlost je ook van dit gedoe. Als je je gebruikersnaam en paswoord toevertrouwt aan OkiOki dan zal zij op regelmatige tijdstippen inloggen in deze website en je facturen voor je downloaden. Dit is een van de grote sterktes van OkiOki.

Noot: OkiOki volgt de meest recente veiligheidsstandaarden. De inloggegevens die je in OkiOki bewaart, zijn enkel bereikbaar voor jou en OkiOki. Zelfs het OkiOki support team heeft geen toegang tot jouw gegevens.

Kan ik manueel documenten aan OkiOki toevoegen?

Ja, dat kan. Er zijn drie manieren  om dat te doen:

  • Neem een foto van het document met de OkiOki app.
  • Laadt een bestaand digitaal document (afbeelding of pdf), aanwezig op je telefoon of pc, op in OkiOki.
  • Verstuur het document naar je persoonlijk OkiOki e-mailadres.

Welke bestandsformaten aanvaardt OkiOki?

OkiOki aanvaardt de volgende bestandsformaten: bmp, gif, jpeg, pdf, png en tiff.

Ben ik beperkt in het aantal documenten dat ik kan toevoegen aan OkiOki?

Afhankelijk van je OkiOki abonnement heb je 25, 70 of 200 documenten per maand die je vrij kan opladen in OkiOki. Ga je hierboven dan rekenen we een kost per document aan. Maar je kan zoveel documenten beheren in OkiOki als je zelf wil.

Als je accountant je OkiOki aanbiedt dan is er daarentegen nooit een limiet op het aantal documenten.

Is er een maximale bestandsgrootte voor documenten?

Nee, er is geen limiet op de bestandsgrootte. Maar zware bestanden vragen meer tijd om te uploaden en kunnen dus wel impact hebben op de werking van OkiOki.

Kan ik mijn documenten terug downloaden?

In OkiOki kan je op elk moment je documenten op 3 manieren downloaden.

Eén specifiek document downloaden

Iedere document kan je afzonderlijk downloaden via de download feature in het document ‘overflow’ menu.

Een reeks specifieke documenten downloaden

Wil je een bepaalde reeks documenten downloaden, dan doe je dat via je documentenlijst. Daarin kan je meerdere documenten tegelijk selecteren en vervolgens downloaden. Je kan natuurlijk ook zoeken of filteren in je documentenlijst en alle resulterende documenten tegelijk selecteren en downloaden.

Een volledig archief downloaden

En tenslotte kan je via het menu ‘Archief downloaden’ al je documenten per maand, kwartaal of jaar downloaden.

Je kan je documenten downloaden per maand, kwartaal of jaar en krijgt ze samen in een zip bestand, zowel in PDF als UBL formaat.