Aankopen met je kredietkaart. Ook deze volgt OkiOki voor je op.

Kredietkaarten, handig in gebruik maar lastig voor je administratie

De uitgaven die je met je kredietkaart doet, verschijnen niet in het overzicht van je banktransacties. Enkel het bedrag dat overeenkomt met de maandelijkse afrekening van je kredietkaart - het totaal vermeld op je maandelijkse uitgavenstaat - verschijnt als een banktransactie. Dit maakt het lastig voor jezelf en je accountant om je kredietkaart uitgaven te staven aan de hand van de nodige documenten. Je moet nl. steeds je uitgavenstaat bij de hand nemen en één voor één alle vermelde transacties overlopen en afpunten met de documenten die je al dan niet al gevonden hebt. Pfff.

OkiOki to the rescue

OkiOki heeft hiervoor echter een unieke oplossing. Als jij OkiOki je uitgavenstaat bezorgt, dan leest zij alle uitgavenregels uit en vertaalt zij deze naar aparte transacties. Dit wil zeggen dat OkiOki ervoor zorgt dat deze kredietkaart transacties in OkiOki wel tussen je transacties verschijnen.

Handig om zo een overzicht te hebben van al je werkelijke uitgaven. Een dienst die je eigen bank je vandaag zelfs nog niet biedt. Maar nog veel handiger omdat OkiOki zo dus zelf achter alle documenten van je kredietkaart uitgaven kan op zoek gaan.

En zo zijn ook jij en je accountant gerust dat iedere uitgave begeleid is van het juiste document.

Een handig overzicht

Van zodra je jouw eerste uitgavenstaat aan OkiOki bezorgt, dan creëert zij in het scherm "Bank accounts & cards" een apart overzicht voor je kredietkaart. Zo kan je daar naast al je bankrekeningen dus ook een unieke 'rekening' voor je kredietkaart raadplegen.

In een grafiekje krijg je een handige vergelijking van de uitgaven per maand. Met daaronder al je uitgavenstaten voor die bepaalde kredietkaart opgelijst. Per uitgavenstaat groeperen we je de individuele transacties en de daarbij horende documenten als ook de maandelijkse transactie van de afrekening.

Handig, niet?

Probeer nu alle voordelen van OkiOki gedurende 30 dagen gratis.

Go
7,99/m
excl. BTW
1 bank connectie
1 email connectie
1 cloud connectie
25 documenten/m
€ 0.50/extra document
Start nu 30 dagen gratis
Meest gevraagd
Grow
16,99/m
excl. BTW
2 bank connecties
2 email connecties
2 cloud connecties
70 documenten/m
€ 0.30/extra document
Start nu 30 dagen gratis
Scale
39,99/m
excl. BTW
3 bank connecties
3 email connecties
3 cloud connecties
200 documenten/m
€ 0.20/extra document
Start nu 30 dagen gratis

Vaak gestelde vragen over kredietkaarten en hun uitgavenstaat

Hoe zie ik of een transactie compleet is?

Wanneer een document of een verrichting wordt toegevoegd, verschijnt het op uw takenlijst zonder een kleurmarkering.

Wanneer een verrichting automatisch aan een document koppelt, kan je dit zien aan een "mintgroene" lijn.

Een blauw/paarse lijn verschijnt wanneer de koppeling nog niet is voltooid.

Wat met mijn bankkosten?

Jouw bank zal jouw rekening crediteren met bankkosten of jouw rente debiteren.

Er is geen document om dat te staven.

Dus om dit als gedaan te markeren:

  • Klik op de transactie (via het snel menu)
  • Kies voor "bankkosten of rente"
  • Markeer het als "Gedaan"
  • Op deze manier haal je het van je to-do lijst

Kan ik mijn kredietkaart settlement transactie ook manueel linken aan mijn kredietkaart uitgavenstaat?

Je kan de transactie koppelen via het detail van je uitgavenstaat:

  1. Ga naar de 'menu'
  2. Kies voor 'rekeningen en kaarten'
  3. kies voor je 'kredietkaart'
  4. Selecteer de eerste uitgavenstaat
  5. Scroll tot aan: "Jouw kredietkaart-afrekening"
  6. Klik op "transactie zoeken".

Daar kan je dan de transactie koppelen en is de kaart afgewerkt.

Hoe een kredietkaart statement verwijderen?

Kredietkaart statement kunnen (nog) niet verwijderd worden.

Als je die effectief wilt doen verwijderen, neem contact op met support@okioki.be

Welke kredietkaarten ondersteunt OkiOki?

Vandaag herkent OkiOki de uitgavenstaten van Mastercard en Visa van de Bank Card Company (BCC).

Ondersteunt OkiOki ook prepaid kredietkaarten?

Ook uitgavenstaten van prepaid kaarten worden door OkiOki herkend. Ipv een maandelijke afrekening heb je dan individuele stortingen waarmee je je prepaid kaart oplaadt. Deze kan je voorlopig niet aan je kredietkaartoverzicht in OkiOki linken maar je kan deze eenvoudig verwijderen uit je todo lijst via een automatiseringsregel of gewoon met een commentaar of tag op 'Complete' zetten.

Hoe kan ik mijn uitgavenstaat aan OkiOki bezorgen?

Ontvang je je uitgavenstaat reeds in een digitaal formaat (PDF) van je bank? Dan kan je deze op de volgende manieren aan OkiOki bezorgen:

  • Je kan ze opladen via de de 'Add document' knop op je OkiOki dashboard.
  • Je kan ze emailen naar je persoonlijke OkiOki emailadres.
  • Je kan OkiOki ze laten oppikken in je gelinkte cloud opslag.
  • Ontvang je je uitgavenstaat nog op papier dan kan je deze altijd fotograferen met de OkiOki app, ook via de 'Add document' knop. Indien je je papieren uitgavenstaat digitaliseert met een een andere scan app of met een printer/scanner, dan kan je ook een van bovenstaande manieren gebruiken om het gescande digitale document aan OkiOki te bezorgen.

Wat als ik 2 kredietkaarten aan dezelfde rekening heb gekoppeld?

Vermoedelijk ontvang je dan één uitgavenstaat met daarin twee afzonderlijke overzichten per kaart. En je hebt maar één transactie op je bankrekening. In dat geval kan je best elk overzicht afzonderlijk aan OkiOki bezorgen. Zo herkent OkiOki ook beide kaarten afzonderlijk en kan ze je afzonderlijke overzichten aanbieden per kaart. Je transactie van de maandelijkse afrekening kan je dan linken aan één van de overzichten.

Wat doe ik met uitgaven betaald met kredietkaart?

Als er een document in je lijst staat dat met kredietkaart is betaald, maar je hebt de uitgavenstaat waar het opstaat nog niet ontvangen:

  1. Ga dan naar het document
  2. Kies (shortcut menu) “Snooze”
  3. Kies de optie: tot volgende kredietkaart uitgavenstaat.
  4. Dan verdwijnt dat document tot je je volgende uitgavenstaat oplaadt.

Wat doe ik met een kredietkaart uitgave?

  1. Upload jouw "Uitgavenstaat" (deze krijg je van de bank).
  2. Download het handmatig
  3. Upload het in OkiOki.
  4. De verklaring verschijnt in OkiOki (Menu > Rekeningen en Kaarten).

Nu dat je de uitgavenstaat hebt geüpload, kan je de individuele regels met documenten matchen.

Waarom wordt mijn kredietkaart uitgaven foutief ingelezen?

Bij deze vraag, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • De foto kan slecht genomen worden.
  • Het document kan in verschillende richtingen gevouwen te zijn, waardoor ons algoritme de gegevens niet correct kan opnemen.
  • Ons algoritme verwacht meerdere pagina’s. => Je kan met de OkiOki app twee foto’s maken (één van elke pagina) en dan die twee tot 1 document samenvoegen.

Kies op je smartphone:

  • Document toevoegen
  • Neem foto van elke pagina
  • Daarna tik je die in de juiste volgorde aan
  • Kies je “Samenvoegen tot een bestand”.

Kan ik het verkeerd uitgelezen bedrag op een factuur aanpassen?

Ja, je kan dat zelf aanpassen eigenlijk, voor documenten alleen (transacties kunnen we niets aan veranderen).

Door:

  • Naar het document detail te gaan
  • Te dubbelklikken op het foutieve bedrag op het kaartje boven je document
  • Daar kan je dan het bedrag aanpassen

Die aanpassing kan je bevestigen of cancellen met de twee icoontjes die eronder staan (kruisje en vinkje).

Hoe gaat OkiOki met facturen die ik twee maal oplaad/doorstuur?

OkiOki heeft logica ingebouwd om dubbele facturen zoveel mogelijk te vermijden.

OkiOki onderscheidt twee soorten duplicaten.

  • Fysieke duplicates: documenten die binair exact gelijk zijn. Daarvan wordt enkel de eerst-opgeladen versie bewaard.
  • Logische duplicates: documenten die dezelfde ge-extraheerde data hebben. Bijv. twee individuele scans van hetzelfde document.  Als de OCR data overeenkomt dan worden die documenten aan elkaar gekoppeld in OkiOki. Als je er dan op klikt dan kan je zien dat er twee versies van het document aanhangen. Aan de gebruiker om dan te beslissen of het effectief dubbels zijn (en dus delete) of dat het toch om twee verschillende facturen gaat (dus loskoppelen).